lördag 15 oktober 2011

Blod


 
Bilden kom med ett mejl. Ingen information om vilka som är på bilden och när var och hur bilden är tagen. Med andra ord så är fotografen okänd. Att bilden är tagen 1933 kan man anta eftersom bildfilens namn var 1933. Sjuttioåtta år sen. Några år innan andra världskrigets utbrott. Första april år 1933 hetsar nazisterna, i Tyskland, att man ska bojkotta judisk affärverksamhet. Samma månad bildas Gestapo. Andra maj 1933 förbjuder Hitler fackföreningar i Tyskland. Röda korset samlar in pengar för svältande barn i Sverige. Den 10 april föds min mor. Den 12 april 1933 ploppar Olof Buckard ut. Kanske en av vår tids största satirker. Tjugofyra år senare föds er blogghjälte.

Mannen och kvinnan på bilden är mina morföräldrar. Bror och Engela Eriksson. Våren 1933. Antar att bilden är tagen, av den okända fotografen, i familjens hem i Offerdal, Gölikläppen. Mamma Margoth, nyfödd, sitter i sin mors knä. Min morbror Harry i Brors knä. I Harry ser jag hur blodet har förts vidare. En kopia av min systerdotter Amalia. Huset låg uppe på en höjd med åkermarken nedanför. Med, vid klart väder, vy över Åreskutan. Senare byggde man ett nytt och större hus längre ner, men fortfarande med fin utsikt och även där kunde man se Åreskutan i klart väder. I det huset utökades familjen med ytterligare en son, Kurt. I samma hus föddes den 12 april 1957 mannen, myten och legenden Perra Pettersson.

UPPDATERING: Bilden är från den lilla byn Könsta som inte ligger så långt i från Gölikläppen. Familjen flyttade när Margoth var fyra eller fem år. Tvåbarnsfamiljen med några kor och en oxe flyttade till kläppen och in i "gammelhuset", på höjden, som var Brors föräldrarhem.

Familjen drev, eller snarare var de kanske tvungna, att driva ett mindre jordbruk för att överleva. De hade lite åkermark och några kreatur. Morfar vet jag, åtminstone på sextiotalet, arbetade som vägarbetare samtidigt som de drev det lilla jordbruket. På sextiotalet körde han en Indian. Outfiten var klassiska motorcykelhandskar i riktigt koläder, med vida kragar, och skinnhjälm med motorcykelbrillor som såg ut som cyklopögon.

Mormor föddes 1911. Död 2000. Morfar föddes 1903 och dog någon gång i början av nittiotalet. Morfar ringde till mig några veckor innan han dog. "Vill bara prata med dig innan allt är över, jag har inte så långt kvar". Ser på bilden, där de sitter uppklädda och morfar ser ut som Marcus Birro, och jag undrar hur de då såg och tänkte på sitt framtida liv. Helt ovetandes om krigsutbrott och andra svårigheter som den då karga verkligheten kunde se ut.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Kortet är taget i Könsta, så hette den lilla byn vi bodde i. Din morfar är född år 1903. Krukan som står på bordet,den har jag här, tyvärr så ramlade julgranen ner över den ett år så den är ihoplimmad,krukan kommer från min Mormors hem,mormor hette Anna Phil. Mrgoth

Trassliga Skatan sa...

Tänkte inte på det när jag såg kortet tidigare men det finns nog en likhet mellan H och A!
Att morfar liknade Birro är också sant.

/Lise